Kembara Hidup ini...

"Jangan berdukacita kerana hidup ini meletihkan, sebab demikianlah hidup itu diciptakan"..
      Hidup ini adalah susah payah dan meletihkan. Kegembiraan yang ada di dlmnya adalah sesuatu yg sedikit& sukacita jarang berlaku. Walaupun kita merasa kemanisan dalam hidup ini, namun Allah tidak redha utk menjadikannya sebagai tempat tinggal para wali-NYA.
      Sekiranya dunia ni bkn tempat ujian, pasti dllmnya tak ada kesusahan & kesakitan. Dan para nabi serta orang2 terpilih tidak akan tertekan dlm hdup yg sengsara. Adam terus di uji sampai wafat. Nuh didustakan & diejek kaumnya. Ibrahim diuji dgn api dan dgn menyembelih anaknya, Yaaqub menangis hingga matanya buta, Musa terpaksa menghadapi kekejaman Fir'aun dan menerima ujian berat dari kaumnya sendiri. Isa bin Maryam hidup dlm kesusahan & kemiskinan yg dia alami. Bapa saudaranya Hamzah, terbunuh padahal dia adalah seorang keluarga dekatnya yg paling dicintai. Baginda Rasul juga dihalau oleh kaumnya. Dan masih banyak lagi cerita menyedihkan yang dilalui oleh nabi-nabi yg lain juga.Kalau dunia ini misalnya diciptakan utk kelazatan maka org mukmin tidak berhak utk dapat kelazatan itu. Sebab Baginda Rasul telah bersabda, ertinya: "Dunia ini adalah penjara bagi orang-orang mukmin dan syurga bagi orang-orang kafir". Di dunia inilah orang-orang soleh dipenjarakan, para ulama mendapat ujian dan cubaan, para wali disusahkan, dan minuman2 para shadiqin di keruhkan.
      Jadi, jelas disini, Allah jadikan kita untuk beribadat kpd-NYA. Baginda bersabda: Sesiapa yang menjadikan dunia sbg keinginannya maka Allah akan menceraiberaikan urusannya, Allah akan menjadikan kefakirannya di depan kedua matanya, dan tidak datang kpdnya dunia kecuali yg sudah dituliskan untuknya. Dan sesiapa menjadikan akhirat sbg niatnya maka Allah akan menghimpunkan urusannya, Allah akan memberi kekayaan di dlm hatinya, dan akan datang kepadanya dunia kerana dunia itu rendah sekali".
Menurut satu hadis,ertinya:"Hendaklah kamu bersahaja".
      Allah s.w.t berfirman, ertinya : 'Dan demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan lurus), Kami jadikan kamu (wahai Muhammad) satu umat yang pilihan lagi adil.)'
Jadi, sama2 lah kita renungkan. Ikut hati mati,ikut rasa binasa. Keinginan manusia ni melebihi segala-galanya.

Hikmah Kembara

      Kembara ke Teluk Segadas,Pulau Pangkor bersama teman-teman tersayang adalah ssuatu yg sukar utk dilupakan.Terlalu indah utk di kenang. Kem Jati Diri 'Proud To Be You' m'berikan satu pengalaman terindah. Suatu yg baik mesti kita manfaatkan bersama. Teman adalah orang yang paling rapat dgn kita. Jadi, semasa belajar mestilah bersama taman-teman kan. Masa kat sana tak dapat lupalah pengalaman yg mns ni.hehe..best sgt2,dengan kerenah kawan2 yg tak kering gusi duk buat lawaknya. Si enna,ecah,fizah,aku &k.sal..hehe..melucukan..dan ramai lg bdk2 fakulti lain..kitorg satu khemah..hmmm tapi kan, dlm manisnya kadang2 ada la yg pahitnya..kehidupan ni takkan manis je sebab hidup ini mmg sukar, namun ia lebih sukar kalau kita tak tempuhinya..So, kita kena la b'sbr..Ingatlah, manusia ni diciptakan dengan pelbagai sifat dan ragam. Tiada seorang pun yg m'punyai sifat & perangai yg sama. pasti b'beza walaupun kembar seiras.tak gitu kan?..
      Semasa kat sana, kami di uruskan oleh fasilitator dari UPM termasuklah pensyarahku di bwh BTN. Alhamdulillah, fasi2 pun sporting sgt lah. Jadi, best lah.he2. Sbnrnya program ni banyak mengajarku utk mengenali diriku yg sebenar.Mungkin satu muhasabah jgk utk diriku,utk cari sipa diriku yg sbnrnya....& cb utk jd yg terbaik..yg penting dpt perbaiki diri ke arah yg lbh baik..itu matlamat utama..
Satu lagi perkara..untuk merapatkan ukhwah,SENYUMLAH..hehe..kerana senyum itu sedekah. Perasaan suka dan senang hati muncul dari dlm diri kita apabila melihat orang lain senyum..Senyuman itu adalah penawar hati yg duka..Tapi,berjaga-jaga,senyum biar bertempat & jgn buat-buat senyum pulak,nanti jadi senyum kambing pulak..ada lirik di bawah ni,pasti anda pernah dengar. Fahami makna tersirat di bawahnya.
Senyum seindah suria yg membawa cahaya
senyumlah dari hati duniamu berseri,
senyum umpama titian dalam kehidupan,
kau tersenyum ku tersenyum,kemesraan menguntum..
best kan?
Apa yg penting disini ialah pentingnya sebuah kembara itu....sepenting... 'KEMBARA SRIKANDISUFI'..
Akhir kalam,teruskan perjuangan!!

Kembara seribu satu makna...

      Kehidupan adalah sebuah kembara untuk menuju mardhotillah(keredhaan Ilahi). Kembara boleh diistilahkan banyak maksud iaitu kembara dalam mencari ilmu, kembara ke suatu tempat, kembara menuju redha Allah dan sebagainya. Namun, ianya bergantung pada individu. Itulah sebabnya saya namakan blog ini sebagai “Kembara Srikandi Sufi”. Mungkin di sini saya istilahkan kembara srikandi sufi ialah kembara seorang muslimah islam dalam mencari ilmu dan menuju redha Ilahi. Sebagai manusia, kadang-kadang kita keliru dan tak tahu apa yang kita cari dan kita lupa siapa diri kita. Mungkin kita juga kurang jelas kerana kita terlalu lalai dan leka dengan kehidupan dunia.

      Sebagaimana dalam firman Allah yang bermaksud : Kehidupan dunia ini adalah ibarat hiburan dan permainan semata-mata. Kehidupan akhiratlah yang sejati (sebenar-benarnya) kalaulah mereka mengetahui. Surah Al-Ankabut: 64

      Oleh itu, kita kena ingat hidup ini adalah persinggahan sementara yang mana merupakan satu perjuangan dan mati itu satu kemestian. Jadi, kita harus bijak dalam memanfaatkan kehidupan ini. Kita juga kena ingat, kadangkala kita takkan dapat apa yang kita suka. Cuba kita fikir, bila kita ditimpa kesusahan dan kesulitan kita sering menyalahkan takdir, namun kita kena tahu di sebalik lumpur yang hitam itu ada mutiara yang sangat bernilai. Alangkah bahagianya hidup ini andai kita jadi seorang yang bersyukur dalam apa jua keadaan. Manusia seringkali merancang apa yang mereka mahu, tapi ingat.. Allah merancang terlebih dulu dari kita dan perancangan Allah itu lebih baik 

      Allah berfirman : Boleh jadi yang kamu benci itu ada kebaikan bagimu. Boleh jadi (juga) yang kamu sukai itu (akibatnya adalah) buruk bagimu. Allah jua yang mengetahui sedang kamu tidak mengetahui. Surah Al-Baqarah : 216

Maksud yang terlalu indah untuk direnungkan….

      Bila kita mengembara mencari sesuatu, boleh jadi ia amat manis untuk kita dan sesuatu yang sukar untuk dilupakan. InsyaAllah Kembara Srikandi Sufi menyingkap seribu satu makna. Yang baik kita boleh kongsikan bersama dan yang buruk kita jadikan pengajaran. Yang pasti, tiada manusia yang sempurna dalam hidup ini, namun kita kena cuba untuk jadi yang terbaik. Saya bukanlah seorang yang pandai berkata-kata namun saya nak kongsi kembara ni bersama sahabat-sahabat seperjuangan sekalian tak kira di mana anda berada.

Tercipta sajak ini khas untukmu sahabat-sahabatku..

Aku mengembara dan tercari-cari …
Apa sebenarnya yang aku perlu..
Untuk kehidupan ini..
Dan akhirnya…
Aku temui sebuah musim yang telah berlalu,
Musim yang menentukan, musim yang menemukan,
Jua musim yang memisahkan,
Antara aku dan sahabat-sahabat sekalian…
Untuk sama-sama meneruskan perjuangan ini
Yang mana perjuangan untuk mencari keredhaan Ilahi…
Indahnya perjuangan itu…
Seindah sebuah kembara,

Kembara Srikandi Sufi

Kita sembahyang lima waktu....

Kita sembahyang lima waktu tetapi…
kita hanya ingat pada Allah hanya lima waktu itu saja dan pada masa lainnya kita lupa padaNya.Jika sembahyang 10 minit , 10 minit itu saja ingatan padaNya.Mungkin dalam 10 minit itu pun kita ingat selain daripadaNya.

Kita sembahyang lima waktu tetapi…
kita tidak bersyukur padanya… kita pada dahulunya amat susah. Allah yang memberi rezeki kepada kita, dengan rezeki itu kita dapat menampung perbelanjaan dan sebagainya… tetapi hati kita masih belum puas, kita masih tamakkan harta dunia dan masih anggap diri kita serba kekurangan.

Kita sembahyang lima waktu tetapi…
kita masih menggunakan perkataan yang kesat kepada teman-teman, menyakiti hati mereka, menghina keturunan dan bangsa mereka seolah olah keturunan dan bangsa kita saja yang baik baik sedangkan kita sendiri tidak tahu tempat kita lagi di mahsyar nanti.

Kita sembahyang lima waktu tetapi…
kita masih sombong dengan ilmu kita, dengan amal kita, dengan ibadah kita, dengan pandainya kita berdebat dengan mereka yang tidak sehaluan dengan kita sedangkan kita belum tahu adakah Allah sendiri redha dengan apa yang ada di sisi kita itu.

Kita sembahyang lima waktu tetapi…
kita masih menggunakan ilmu hitam untuk menjatuhkan musuh ,menggunakan wang ringgit atau pun pangkat untuk menjatuhkan manusia yang kita tidak suka...

Kita sembahyang lima waktu tetapi…
kita amat bakhil untuk mengeluarkan untuk zakat dan sedekah kepada fakir miskin kerana takut wang akan habis.

Kita sembahyang lima waktu tetapi…
kita masih menyimpan sifat dengki khianat kepada teman yang berjaya kerana mereka berusaha bersungguh sungguh dan kita hanya bekerja seperti hidup segan, mati tak mahu.

Kita sembahyang lima waktu tetapi…
Kita merungut dan mencaci maki bila kamu ditimpa musibah walaupun kita tahu sesuatu musibah itu datang daripada Allah. Kepada siapakah kita rasa kita mencaci itu? Tidakkah kita fikirkan?

Kita sembahyang lima waktu tetapi…
Kita menuntut ilmu semata mata untuk berdebat dengan manusia lain ataupun menduga keilmuan mereka yang tidak berilmu dan tidak sehaluan dengan kita sedangkan tujuan kita menuntut ilmu adalah supaya kita dapat berbuat amal ibadah dengan khusyuk dan tidak melakukan syirik kepada Allah.

Allah berfirman di dalam Al Quran yang bermaksud ‘Sesungguhnya sembahyang itu dapat mencegah dari perbuatan keji dan mungkar’.

Jika kita sembahyang 5 waktu tetapi masih melakukan perkara di atas, tidakkah kita berfikir mungkin amal mu itu tidak diterima?

Dan juga jangan lupa Allah berfirman yang bermaksud ‘Neraka Wail bagi mereka yang sembahyang, yang mereka itu lalai di dalam sembahyang’.

Ini menunjukan betapa beratnya fardu sembahyang kecuali kepada mereka yang beriman dan ikhlas dengan amal ibadahnya.

MARILAH SAMA-SAMA KITA RENUNGKAN…



Wanita..

Kami sulit menahan pandangan mata kami
ketika melihat kalian,
apalagi jika kalian diamanahkan Allah
kecantikan dan postur yand ideal,
kami semakin susah untuk menolak agar tidak melihat kalian,
kerana itu lebarkanlah serta longgarkanlah pakaian kalian
dan tutupilah rambut hingga ke dada kalian dengan kerudung yang membentang.

Kami sulit menahan pendengaran kami
ketika berbicara dengan kalian,
apalagi jika kalian diamanahkan oleh Allah
suara yang merdu dengan irama yang mendayu
kerana itu tegaskanlah suara kalian
tatkala berbicara di berhadapan dengan kami
dan berbicaralah seperlunya sahaja.

Kami juga sulit menahan
bayangan-bayangan hati kalian,
ketika kalian dapat menjadi
tempat untuk dicurahkan segala isi hati kami,
waktu luang kami kadangkala akan sering terisi
oleh bayangan-bayangan kalian,
kerana itu janganlah kalian membiarkan kami
menjadi curahan hati bagi kalian...

Kami tahu kami insan lemah
bila harus berhadapan dengan kalian,
kekerasan hati kami dengan mudah bisa luluh
hanya dengan senyum kalian,
hati kami akan bergetar
ketika mendengar dan melihat kalian menangis.

Sungguh ALLAH telah memberikan amanah terindah kepada kalian,
maka jagalah amanah itu
jangan sampai ALLAH murka dan memberikan keputusan-Nya.

Maha Besar dan Maha Suci Allah yang tahu
akan kelemahan hati kami ini,
hanya dengan ikatan yang suci dan yang diredhai-NYA,
kalian akan menjadi halal bagi kami.

"LAlu apa yang telah aku lakukan selama ini..YA Rabb, ampunilah daku.
Untuk setiap pandangan yang tak terjaga,
untuk iman yang tak dipelihara,
lisan yang merayu dan hati yang tak terhijab,

Ya Rabb, Engkaulah mengawasi kami setiap detik,
kerana kasih sayangMu ya Allah kepada kami,
Engkau perintahkanlah malaikan silih berganti
menemani kami siang dan malam
agar iman kami dapat dijaga...

Road to Mardhotillah....

Untukmu..
Pernah seketika dulu saya rasa saya tak berguna. Dalam kelas kawan-kawan semua tak suka saya. Saya nak 'join', diorang kata saya menyibuk. Ada pula yang kata saya kuat emo. Sikit-sikit nak marah. Padahal sebenarnya saya nak tegur mereka buat bising masa belajar.
Lepas tu saya cuba buat lawak, kononnya nak tarik perhatian orang lainla. Saya paling gembira bila ada orang gelak bila dengar lawak saya, terutamanya budak-budak perempuan. Budak-budak lelaki semua kata saya 'mat capub'(cari publisiti).Tapi saya tak kisah. Asalkan ada yang terhibur. Pernah sekali tu, saya dapat award kelas – ‘Penglipur Lara Hati Nan Duka’. Huhu~
Namun begitu, saya tetap merasakan kekosongan. Memang lumrah manusia, seoarang lelaki akan tertarik kepada perempuan. Macam itulah yang saya rasa. Saya tengok kawan-kawan ramai yang dah 'couple'. Dalam dorm sms awek sampai pagi. Ada yang ‘call’ awek sampai satu malam boleh habis 10 ringgit. Walaupun nampak macam membazir, tapi rasa ‘jelous’ tetap hadir di hati...read more>>