Kita sembahyang lima waktu....

Kita sembahyang lima waktu tetapi…
kita hanya ingat pada Allah hanya lima waktu itu saja dan pada masa lainnya kita lupa padaNya.Jika sembahyang 10 minit , 10 minit itu saja ingatan padaNya.Mungkin dalam 10 minit itu pun kita ingat selain daripadaNya.

Kita sembahyang lima waktu tetapi…
kita tidak bersyukur padanya… kita pada dahulunya amat susah. Allah yang memberi rezeki kepada kita, dengan rezeki itu kita dapat menampung perbelanjaan dan sebagainya… tetapi hati kita masih belum puas, kita masih tamakkan harta dunia dan masih anggap diri kita serba kekurangan.

Kita sembahyang lima waktu tetapi…
kita masih menggunakan perkataan yang kesat kepada teman-teman, menyakiti hati mereka, menghina keturunan dan bangsa mereka seolah olah keturunan dan bangsa kita saja yang baik baik sedangkan kita sendiri tidak tahu tempat kita lagi di mahsyar nanti.

Kita sembahyang lima waktu tetapi…
kita masih sombong dengan ilmu kita, dengan amal kita, dengan ibadah kita, dengan pandainya kita berdebat dengan mereka yang tidak sehaluan dengan kita sedangkan kita belum tahu adakah Allah sendiri redha dengan apa yang ada di sisi kita itu.

Kita sembahyang lima waktu tetapi…
kita masih menggunakan ilmu hitam untuk menjatuhkan musuh ,menggunakan wang ringgit atau pun pangkat untuk menjatuhkan manusia yang kita tidak suka...

Kita sembahyang lima waktu tetapi…
kita amat bakhil untuk mengeluarkan untuk zakat dan sedekah kepada fakir miskin kerana takut wang akan habis.

Kita sembahyang lima waktu tetapi…
kita masih menyimpan sifat dengki khianat kepada teman yang berjaya kerana mereka berusaha bersungguh sungguh dan kita hanya bekerja seperti hidup segan, mati tak mahu.

Kita sembahyang lima waktu tetapi…
Kita merungut dan mencaci maki bila kamu ditimpa musibah walaupun kita tahu sesuatu musibah itu datang daripada Allah. Kepada siapakah kita rasa kita mencaci itu? Tidakkah kita fikirkan?

Kita sembahyang lima waktu tetapi…
Kita menuntut ilmu semata mata untuk berdebat dengan manusia lain ataupun menduga keilmuan mereka yang tidak berilmu dan tidak sehaluan dengan kita sedangkan tujuan kita menuntut ilmu adalah supaya kita dapat berbuat amal ibadah dengan khusyuk dan tidak melakukan syirik kepada Allah.

Allah berfirman di dalam Al Quran yang bermaksud ‘Sesungguhnya sembahyang itu dapat mencegah dari perbuatan keji dan mungkar’.

Jika kita sembahyang 5 waktu tetapi masih melakukan perkara di atas, tidakkah kita berfikir mungkin amal mu itu tidak diterima?

Dan juga jangan lupa Allah berfirman yang bermaksud ‘Neraka Wail bagi mereka yang sembahyang, yang mereka itu lalai di dalam sembahyang’.

Ini menunjukan betapa beratnya fardu sembahyang kecuali kepada mereka yang beriman dan ikhlas dengan amal ibadahnya.

MARILAH SAMA-SAMA KITA RENUNGKAN…



0 comments:

Post a Comment