Kembaramu...

      Dalam perkembangan teknologi yang semakin tinggi, tatkala persepsi manusia mengenai nilai-nilai kehidupan juga berubah mengikuti perkembangan itu, masihkah sempat memikirkan tentang seorang wanita yang melahirkan, mengasuh, dan mendidik dengan segala kasih sayang yang tiada batas?

      Zaman sekarang ini seringkali orang melupakan erti seorang ibu kerana krisisnya, moral, spiritual, serta akhlak yang ada dalam diri anak zaman sekarang. Hadith Rasullullah yang mengatakan syurga di bawah telapak kaki seorang ibu seakan-akan tidak ada erti lagi di mata anak-anak padahal dalam hadis tersebut tergambar jelas kedudukan, peranan, dan nilai seorang ibu. Rasulullah ingin menggambarkan dan mengajarkan kepada kita semua bahawa betapa tinggi dan mulianya seorang ibu. Bahkan syurga pun digambarkan berada di bawah telapak kaki ibu. Sehingga bagi mereka yang berfikir, tentunya akan menyedari betapa tinggi dan mulianya seorang ibu.

Allah berfirman :

Ibu telah mengandungkannya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepadaku dan kepada ibubapamu, hanya kepada-KU lah kamu kembali,”Surah Lukman ayat 14.

      Melalui firman Allah ini, aku dapat menyingkap dengan lebih mendalam mengenai makna seorang ibu. Ibuku adalah wanita yang paling berjasa dalam hidupku. Itulah sebabnya aku jadikan beliau sebagai idola dalam hiduku dan tak akan ada sesiapa yang dapat menggantikannya. Ibuku bukanlah seorang yang berpelajaran, hanya belajar setakat darjah 6. Namun, didikannya, ketabahnnya,ketegasannnya, serta sifatnya cukup sempurna untuk dijadikan idola. Bagiku, ibuku cukup berbeza dan amat istimewa di mataku. Ibuku bukanlah seorang wanita lembut seperti sesetengah kebanyakan ibu yang lain. Beliau amat tegas bila mendidik anak-anaknya. Kami adik beradik sering di pukul ibu, namun kami semua bersyukur kerana ketegasan pukulan itu, kami menjadi anak yang berguna. Aku amat beruntung kerana masih punya ibu walaupun aku tidak punya ayah. Ibuku seorang ibu tunggal. Usianya tidak lagi muda, tapi muda di kalangan ibu teman-temanku. Kekuatannya mulai berkurang keriput, wajahnya sudah terlihat tapi semangatnya tidak pernah hilang demi kami semua. Seorang yang amat tabah menjadikanku cukup untuk menghormati dan mengagumi beliau.

      Sungguh tabah hatimu ibuku. Walaupun beliau tidak punya harta dan didikan yang sempurna oleh kedua orang tuanya dari segi pembelajaran, tetapi beliau mampu untuk mendidik anak-anaknya sehingga ke tahap yang sempurna dan tidak menderhakai kedua orang tua. Setelah pemergian abah 20 tahun yang lalu, aku tahu dirimu begitu sunyi, tiada lagi teman berbual,teman berkongsi cerita, dan teman untuk berkongsi tentang perihal anak-anak yang semakin membesar dan dewasa. Namun, aku lihat dirimu begitu tabah menghadapinya seorang diri. Aku cuba untuk menyingkap kesedihan itu, tapi aku takut hatimu terluka dengan pertanyaanku. Namun, jauh di sudut hati ini, aku tahu ibuku menangis dalam hati.

      Dalam sedar tak sedar dan sibuk mencari nafkah untuk anak-anak, ibuku menghidap penyakit kencing manis dan jantung. Namun, ketabahan beliau mengatasi segalanya. Langsung tidak dihiraukan penyakit itu demi untuk mencari nafkah untuk anak-anak. Tapi, ibuku tidak pernah makan ubat. Pada suatu hari aku bertanya pada ibuku kenapa tak makan ubat. Ibuku menjawab, “kalau makan ubat tu jadi letih sangat, nanti tak boleh buat kerja sebab kesan ubat tu kuat,” Tanpa aku sedari air mataku laju mengalir dan aku terus keluar. Risau kalau-kalau ibuku nampak aku menangis. Inikah pengorbanan seorang ibu terhadap anak-anaknya?betapa besarnya pengorbanan dan ketabahan seorang ibu. Sejak kecil lagi beliau diuji dengan bermacam-macam ujian dan dugaan, diseksa ibu tiri, mencari nafkah seorang diri dan kini di tambah pula dengan penyakitnya. Sungguh berat ujian ini untuk seorang ibu tunggal.
      Jika kita diberi kesempatan untuk mengendong ibu kita di belakang bahu, lalu mengelilingi kaabah bersamanya sebanyak tujuh kali, belum tentu kita dapat membalas setitik air susu yang diminum kita sewaktu bayi. Masya-ALLAH! Kata-kata ini saya pinjam daripada Dr Haji Fadhillah Kamsah. Lihatlah wahai para sahabat ku, betapa hebatnya cinta seorang ibu terhadap diri kita. Betapa hebatnya setiap kasih dan sayang yang telah diberikan oleh beliau! Namun, masih ramai di antara kita semua yang tidak pernah mahu menghargai setiap kebaikan dan keikhlasan mereka itu. Malah masih bisa mengguris dan membekaskan lagi luka di hati mereka.
      Ibu,terima kasih atas semua cinta,kasih sayang, dan perhatianmu selama ini buat kami.Maaf jika kami buatmu marah, sedih dan menangis dengan kerenah kami..UHIBBUKI UMMI...

Who should I give my love to?
My respect and my honor to
Who should I pay good mind to?
After Allah
And Rasulullah
Comes your mother
Who next? Your mother
Who next? Your mother
And then your father
Cause who used to hold you
And clean you and clothes you
Who used to feed you?
And always be with you
When you were sick
Stay up all night

Holding you tight
That's right no other
Your mother (My mother)
Who should I take good care of?

Giving all my love
Who should I think most of?
After Allah
And Rasulullah

Comes your mother
Who next? Your mother
Who next? Your mother
And then your father

Cause who used to hear you
Before you could talk
Who used to hold you?
Before you could walk

And when you fell who picked you up
Clean your cut
No one but your mother
My mother

Who should I stay rigt close to?
Listen most to
Never say no to
After Allah
And Rasulullah
Comes your mother
Who next? Your mother
Who next? Your mother
And then your father

Cause who used to hug you
And buy you new clothes
Comb your hair
And blow your nose

And when you cry
Who wiped your tears?
Knows your fears
Who really cares?My mother
Say Alhamdulillah
Thank you Allah
Thank you Allah
For my mother.
by yusuf Islam



هيا نذوّقها

0 comments:

Post a Comment