Saya Si Budak Praktikal


Bismillahirrahmanirrahim…
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam…Alhamdulillah… kali ni ku biar kalam berbicara menghurai maksudnya di jiwa, agar mudah ku mengerti segala yang terjadi sudah suratan Ilahi.. ku biar pena menari meluahkan hasrat dihati, moga terubat segala resahan di jiwa, xpernah ku ingini..

Syukur pada Allah kerana akhirnya Dia membuka mata saya, membuka pintu hati saya, menyedarkan saya, bahawasanya, hidup ini tidak selalunya indah. Dalam dunia ini, mustahil semua orang gembira dengan kehadiran kita. Mustahil semuanya serupa, menghargai kita seadanya. Namun begitu, itu sepatutnya tidak menjadi alasan kepada diri ini untuk tidak mensyukuri segala anugerah dan pemberian-Nya. Sakit juga anugerah. Musibah juga pemberian dari-Nya. Jangan hanya bersyukur bila senang dan bahagia, tapi juga bersyukur bila diri ditimpa ujian. Alhamdulillah..


W/pun ada yang membenci, tapi masih ada yang menyayangi..Saya masih ada ibu yang sangat memahami, kakak2 yang sangat baik, adik-adik yang menghiburkan hati di kala saya buntu, teman-teman dikala susah dan senang, dan paling penting saya ada Allah yang sentiasa bersama saya Alhamdulillah..jadi saya punya banyak alasan untuk senyum, tiada alasan untuk menangis..kan?


Alhamdulillah lagi, sudah 17 minggu saya dalam praktikal, masih berbaki lagi 5 minggu..Terlalu banyak kenangan sepanjang 17 minggu ni, manis ada pahit pun ada, tawar pun ada jugak..semua ada..warna kehidupan bermacam-macam, bukan semua manis dan bukan semua pahit.. Hidup tidak selalu indah, kerana di situlah keindahan hidup!Alhamdulillah Yang Maha Adil Maha Mengetahui segalanya..
Apapun, banyak yang saya dapat sepanjang praktikal..insyaAllah masa 6 bulan takkan sia-sia. Ustaz Nadzmi selaku pengarah urusan banyak membantu..Saya dan kawan-kawan banyak belajar cara untuk menguruskan program-program Tahbib dan Warsyah Bahasa Arab, Mukhayyam Arabiy, mengajar Bahasa Arab, m’pengerusikan program, iklankan buku2, siapkan brochure Kembara Bahasa Arab Syria, siapkan video2 program, dan banyak lagi. Sungguh banyak ilmu yang saya dapat. Pengalaman yang sangat bererti mengajar saya. Jadi, tiada alasan lagi untuk sedih kan?

Saya BUDAK PRAKTIKAL yang masih belajar dan sentiasa belajar, terlalu banyak yang saya tak tahu. Saya cuba untuk mengetahuinya. Masa itu terlalu singkat, pejam celik pejam celik tinggal lagi 5 minggu. Sering terfikir, lepas ni ke mana hala tuju pula? Wallahua’lam..Manusia hanya merancang tapi Tuhan yang menentukan..Saya pun merancang tapi perancangan Allah lebih baik..saya redha apapun ketentuan Allah untuk saya, tak sabar jugak untuk habiskan praktikal ni, setelah 4 tahun menunggu akhirnya sudah hampir tiba masa. W/pun sudah hampir 4 tahun rasa terlalu cetek ilmu yang ada, sebetulnya Ilmu Allah itu mmg sangat luas..

Terlalu banyak nikmat yang Allah bagi, nikmat kesihatan, kelapangan, dan sebagainya..Jadi, lagi tiada sebab untuk tidak bersyukur kan?
Cuma hanya kadang-kadang kita diberi sedikit ujian oleh Allah, sememangnya hidup kita untuk di uji. Kalau tidak, kita tidak dipanggil orang yang beriman. Diri ini juga sedang cuba untuk mentarbiah diri sendiri supaya lebih tabah dan sabar. 

0 comments:

Post a Comment