Adilkah Tuhan?


Kini aku mengerti kehidupan itu satu pengembaraan yang ada permulaan juga pengakhiran. Tidak kira berapa banyak cabaran mendatang kehidupan perlu diteruskan sampai akhirnya.

Ada sebuah cerita yang saya ingin kongsikan yang mana kisah manis seorang pemuda sebelum berubah.  Semua bermula apabila dia akan menduduki peperiksaan , dia dah cuba buat yang terbaik namun masih gagal. Dia mula putus asa dengan kehidupan. Dia lihat amai penganut agama lain yang berjaya walaupun tak solat, meminta selain Allah, buat benda khurafat. Dia mula mempersoalkan urusan Allah. Apa bezanya Islam atau tidak. Tak masuk Islam pun boleh berjaya. Mereka juga menderma, menolong orang lain, dan sebagainya. Tak kurang juga Islam, ada pencuri, penjahat, perogol dan sbgainya. Kenapa perlu agama lain jika yang benar itu Islam. Adilkah Tuhan? 

Sebahagian lahir memang Islam jadi yang lahirnya bukan Islam terpaksa mencari Islam. Itupun kalau jumpa..Arghh….

Sedang pemuda itu berfikir, tiba-tiba pandangannya gelap.

Assalamualaikum anak muda…Kenapa kamu terlalu banyak bertanya? Tidakkah kamu yakin pada Allah? Allah tak pernah silap dalam pentadbiranNYA..Semua yang berlaku atas kehendakNYA, ketentuanNYA. Kuasanya takkan berkurang sekalipun kau tidak menyembahNYA. Biar aku eritahu kamu erti KEHIDUPAN. Allah tak pernah berjanji bahawa kehidupan ini sentiasa mudah kerana asas KEHIDUPAN itu adalah ujian serta cabaran. Allah hanya berjanji DIA akan bersama-sama denganmu di sepanjang perjalanan KEHIDUPAN ini. Kerana apa Allah menciptakan kehidupan? Tiada sebab lain melainkan untuk melihat apa yang kamu akan usahakan dalam KEHIDUPAN kamu. Itulah sebabnya mengapa tak masuk Islam pun boleh berjaya. Kerana mereka telah berusaha dalam KEHIDUPAN mereka. Kenapa orang Islam pun masih ada yang buat perkara jahat? Kerana mereka tidak pernah BERUSAHA mengenal Tuhan mereka..kerana mereka tidak pernah BERUSAHA mendalami agama yang mereka anuti.

Adilkah Tuhan? Menciptakan sebahagian manusia memang sedia Islam dan sebahagian lagi tidak. Fikirlah..Semuanya boleh berubah jika mereka BERUSAHA. Yang lahirnya bukan Islam boleh mendapatkan Islam jika mereka BERUSAHA untuk mendapatkannya. Juga sebaliknya, Yang lahirnya Islam akan hilang keislamannya jika mereka tidak BERUSAHA mempertahankannya…

Ingatlah..Manusia adalah sebaik-baik makhluk yang Allah jadikan. Manusia dikurniakan akal untuk berfikir. Jadi fikirlah apa yang terbaik untuk kita…

Usahakan apa yang terbaik untuk kehidupanmu..Itulah jawapan untuk semua persoalan pemuda itu..
Yang pasti Allah sentiasa menemani kita dalam setiap perjalanan, Allah sentiasa bersama kita dalam setiap helaan nafas kita, bagaimana dekatnya hati kita, lagi dekat Allah dengan kita.. Fikirkanlah..Manusia seringkali hilang KEIMANAN, namun carilah ia sentiasa..

KEHIDUPAN ITU ADALAH SEBUAH PENGEMBARAAN YANG PERLU DITERUSKAN HINGGA KE TITIK NOKTAHNYA..renungan bersama untuk selamanya..

0 comments:

Post a Comment