Kembara Hidup ini...

"Jangan berdukacita kerana hidup ini meletihkan, sebab demikianlah hidup itu diciptakan"..
      Hidup ini adalah susah payah dan meletihkan. Kegembiraan yang ada di dlmnya adalah sesuatu yg sedikit& sukacita jarang berlaku. Walaupun kita merasa kemanisan dalam hidup ini, namun Allah tidak redha utk menjadikannya sebagai tempat tinggal para wali-NYA.
      Sekiranya dunia ni bkn tempat ujian, pasti dllmnya tak ada kesusahan & kesakitan. Dan para nabi serta orang2 terpilih tidak akan tertekan dlm hdup yg sengsara. Adam terus di uji sampai wafat. Nuh didustakan & diejek kaumnya. Ibrahim diuji dgn api dan dgn menyembelih anaknya, Yaaqub menangis hingga matanya buta, Musa terpaksa menghadapi kekejaman Fir'aun dan menerima ujian berat dari kaumnya sendiri. Isa bin Maryam hidup dlm kesusahan & kemiskinan yg dia alami. Bapa saudaranya Hamzah, terbunuh padahal dia adalah seorang keluarga dekatnya yg paling dicintai. Baginda Rasul juga dihalau oleh kaumnya. Dan masih banyak lagi cerita menyedihkan yang dilalui oleh nabi-nabi yg lain juga.Kalau dunia ini misalnya diciptakan utk kelazatan maka org mukmin tidak berhak utk dapat kelazatan itu. Sebab Baginda Rasul telah bersabda, ertinya: "Dunia ini adalah penjara bagi orang-orang mukmin dan syurga bagi orang-orang kafir". Di dunia inilah orang-orang soleh dipenjarakan, para ulama mendapat ujian dan cubaan, para wali disusahkan, dan minuman2 para shadiqin di keruhkan.
      Jadi, jelas disini, Allah jadikan kita untuk beribadat kpd-NYA. Baginda bersabda: Sesiapa yang menjadikan dunia sbg keinginannya maka Allah akan menceraiberaikan urusannya, Allah akan menjadikan kefakirannya di depan kedua matanya, dan tidak datang kpdnya dunia kecuali yg sudah dituliskan untuknya. Dan sesiapa menjadikan akhirat sbg niatnya maka Allah akan menghimpunkan urusannya, Allah akan memberi kekayaan di dlm hatinya, dan akan datang kepadanya dunia kerana dunia itu rendah sekali".
Menurut satu hadis,ertinya:"Hendaklah kamu bersahaja".
      Allah s.w.t berfirman, ertinya : 'Dan demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan lurus), Kami jadikan kamu (wahai Muhammad) satu umat yang pilihan lagi adil.)'
Jadi, sama2 lah kita renungkan. Ikut hati mati,ikut rasa binasa. Keinginan manusia ni melebihi segala-galanya.

0 comments:

Post a Comment