Manisnya kenangan itu...


Sekian lamanya aku x update blog ni. Rindu rasanya. Masa tak mengizinkan aku untuk terus meng’update’ blog ini buat sementara waktu. Terlalu busy semenjak dua ni. Sekarang juga masih busy, banyak lagi kerja yang tertangguh namun aku cuba untuk menyiapkan sebelum datelinenya. Alhamdulillah kehidupanku semakin baik w/pun banyak masalah dan dugaan. Kucuba untuk hadapinya dengan tabah insyaAllah. Dalam berkira-kira menyiapkan assignmentku malam ni, aku terbelek2 video2 yang dulu. Rindunya kenangan itu. Sangat rindu. Namun apakan daya masa xkan bisa diundur kembali. Manisnya kenangan itu, tapi manis lagi kenangan konvokesyenku. 

Alhamdulillah 3 Disember yang aku selamat terima ijazahku selama 4 tahun di USIM. YA ALLAH ..tuhan saja yang tahu manisnya kenangan itu. Yang paling manis bila aku dapat membahagiakan ibuku..Alhamdulillah.. Paling menakutkan aku seandainya ibuku xsempat melihat aku terima ijazahku. Tugas firstku dah aku tunaikan ..tinggal lagi step yang seterusnya. Masih jauh lagi perjalananku. Akan kucuba untuk teruskan langkahku sampai ke titisan terakhir insyaAllah.
Alhamdulillah..

sebuah kenangan terindah..

kehidupanku..

Di malam yang indah, cuba mencari kekuatan untuk buat kerja, masih x datang2 jugak..kenapa la??mula2 buka laptop, buka fb, membelek2 blog2 yang menarik. Ambik mood sebelum buat kerja.Lepas tu dah bosan, ambik buku nak buat kerja pun bosan jugak. Ish….kenapa ye..

Cuba lagi cari kekuatan. Teringat kata2 mak  . bila saya kata saya nak kerja la, penat belajar. Baru je habis, konvo pun x lagi. Lagipun lama jugak ni, 2 tahun..huhu. mak kata, kita bila ada peluang tu teruskan belajar. Nanti menyesal kalau x ikut cakap dia. Ye betul! Saya tahu tu. Bila x ikut cakap orang tua tambah2 ibu kita pasti akan menyesal. Saya x nak menyesal di kemudian hari. Walaupun saya x kuat sangat tapi saya sentiasa cuba cari kekuatan diri. Di mana2 saya cari, di waktu malam saya cari, bersama Dia khaliqku..alhamdulillah semakin lama saya semakin bersemangat.

Tapi ianya x semudah apa yang dicakapkan Ramai yang mengharapkan kejayaanku disini. Bersabar ye semua, akan ku cuba untuk buat yang terbaik insyaAllah.

Allah..susahnya belajar..makin banyak belajar makin x tahu, makin lama makin susah. Termenung saya dalam kuliah, kawan2 kebanyakan dalam lingkungan 30-an, dah berkeluarga kebanyakannya. Bila fikir2 diorang pun masih nak belajar w/pun dah berumur apatah lagi aku ni yang masih muda. Begitulah ..cuba cari semangat.

Lagi..saya termenung..kerana x faham..bukan apa, sungguh laju pensyarah mengajar . pensyarah India. khususnya subjek Isu-isu Balaghah..nota pun xde, just note apa yang dia cakap je, dalam bahasa arab..punya la laju..xkan di ulang apa yang beliau dah cakap..kadang2 terhenti dengan sendirinya sebab x tahu nak tulis apa. Ya Rabb, sekiranya ini yang terbaik buatku maka Kau permudahkanlah..kadang2 diri ini terlalu lemah untuk hadapinya.
s:pakcik gugel..


Tiap hari sangat perlukanMU ya Allah, bukan di waktu susah saja, juga di waktu senang supaya aku x alpa dengan apa yang aku ada. Alhamdulillah Allah sentiasa bagi peringatan. Aku x kan alpa kerana aku tahu siapa diriku ya Allah. Aku hanya hambaMU yang hina, yang sangat memerlukanMu lebih dari segala2nya. Tersangat rindukanMu di kala kesunyian, juga di kala kebahagiaan datang menyapa w/pun sekejap cuma. Sentiasa inginkanMu. Ya Allah, aku manusia yang sangat lemah, kadang2 aku x mampu untuk menghadapi ujianMU , maka Kau bantulah aku. 
s:pakcik gugel

Setelah lama tak menjenguk..


Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum semua..terima kasih buat yang sudi menjenguk blog saya. Sudah tersangat lama rasanya x update blog ni. Bukan x nak update, Cuma agak busy sikit, banyak kekangan2 yang menyebabkan xdapat nak update selalu. Apapun , have a nice day buat semua!!

Alhamdulillah syukur kerana masih diberi peluang mencoret lagi di sini. Rasanya sudah sebulan lebih berada di Bandar metropolitan Kuala Lumpur ni. Terlalu mencabar rasanya, hanya Allah yang tahu. Tapi itulah namanya sebuah perjuangan. Cuba untuk bertahan sekuat mungkin, dengan adanya keluarga , kawan2 dan paling utama Allah sentiasa bersama Alhamdulillah..Saya sangat kuat insyaAllah!!

Oleh kerana xboleh buat kerja malam ni, tiba2 teringat kat blog ni. Tengok tv pun xde mood, buat keje sekolah pun malas, cuba nak tambah ilmu dengan membaca article2 di iluvislam tapi xde mood jugak..kenapa ye?? Mungkin ada sesuatu di fikiran..Wallahua’lam..
Hari ni agak free, bukan xde kerja , kerja banyak saja cuma nak buatnya mood x datang2 lagi, mungkin kerana sedang menunggu hari.huhu..hari apa ye?hari raya lah, x sabar nak beraya haji ni. Dah lama x balik. Sejak datang sini 4 september 2011 masih x balik2 pun lagi. Hari ni dah 22/10..cepatnya masa berlalu, rasanya baru semalam di sini tapi rupanya dah sebulan lebih. Kelas pun x berapa nak ada tapi kerja banyak, buat je x..rasa ingin je nak balik tapi mak kata x payah balik la..raya dah dekat tngu balik time raya je, kalau teringat just give a call je..huhu..sedihnya..

Tiket raya dah 2 mngu beli, tapi sedihnya saya yang paling lewat balik sebab tiket dah habis. Tapi nak buat mcmn kalau x beli mmg x dapat balik la jawabnya. Huhu

Hari- hari berlalu begitu cepat ya Allah. Kehidupan makin susah, ujian makin banyak. Diri pun makin stress, cuba untuk kuatkan diri, berjalan atas kaki sendiri. Sering terfikir, ‘sempat ke aku habiskan sarjanaku dalam masa 2 tahun?’ ya Allah takutnya tuhan saja yang tahu. Tapi sekali dah melangkah pasti aku x kan menoleh lagi. Akan ku teruskan hingga ke titisan terakhirnya insyaAllah. Allah sentiasa ada. TanpaMu takkan ku mampu untuk bertahan seorang diri disini. Ya Allah kuatkanlah hatiku sebgaimana orang2 yang terdahulu.

Walaupun kadang2 agak tak kuat tapi bila semangat mak sentiasa membisik di telinga, nasihatnya sentiasa bersama , ku cuba juga gagahkan diri . hakikatnya hanya Allah yang tahu..ya Allah..
Apapun, doakan saya !

Kenapa Aku Masih Solo?

Jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk keseberang.

Kalau panjang jambatannya, jauhlah perjalanan kita. Ada orang jodohnya cepat sebab jambatannya singkat.
Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa-apa kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan.

Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda dalam doa-doa lewat solat. Allah itu Maha Mendengar.
Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat. Yakinlah pada janji-Nya kerana kita orang yang beriman.

Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr. Right dan biar seorang diri daripada menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti.
Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini.
Tips: Daya tarikan yang sebenar berpusat di hati yang murni. Berusahalah untuk mencuci hati anda daripada semua perasaan yang negatif terhadap semua orang di dunia ini.

Hakikatnya, apabila kita benar-benar mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga datang bersama masalah.
Kita juga selalu melihat orang memandu kereta mewah dan terdetiklah dihati kita, alangkah bahagianya orang itu.

Hakikatnya, apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah, kita ditimpa pelbagai karenah.
Tidak mustahil pula orang yang memandu kereta mewah terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan.
Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh dihadapan.
Anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang motosikal itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju.
Padahal si penunggang motosikal sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta.
Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar-benar membahagiakan.

Tips: Agar mudah orang sayang, cuci hati dengan jaga ibadah, solat taubat, beristighfar, baca Al-Quran, maafkan orang lain, meminta maaf, bersedekah dan berfikiran positif.
Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda pasti ada baik dan buruknya.
Demikian juga perkahwinan.
Ia baik sebagai saluran yang betul untuk melepaskan syahwat tapi ramai juga orang yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus.
Ramai orang menempah neraka sebaik melangkahkan kaki kealam berumahtangga.
Bukankah dangan ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut bertambah?

Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke neraka?
Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asal impian menjadi nyata?

Jika tidak sanggup bergelar isteri tidak usah berkahwin dulu. Jika merasakan diri belum cukup ilmu bergelar ibu ayah, belajarlah dulu.

Jika belum bersedia untuk bersabar dengan karenah anak-anak, carilah dulu kesabaran itu.
Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi setelah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik.
Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar-benar mengerti segala tuntutannya. Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus-putus bagi yang menjadikannya gelanggang untuk menjadikan syurga sebagai matlamat.
Kita boleh berkomunikasi melalui fikiran. Hantarlah kasih sayang dan hasrat murni anda terhadap pasangan dengan gelombang fikiran ini secara berterusan hingga berjaya.
Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan bagi yang mengetahui rahsia-rahsianya.
Berkahwinlah demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan kerana perasaan dan mengikut kebiasaan.
Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong-lorongnya agar jemputan itu mudah sampai.
Kadangkala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan tertanya-tanya, kemana menghilangnya sinar. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi.
Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi ada imbas kembali.
Hati remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi.
Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada.
Parut lama pastikan sembuh selagi iman terselit di dada.
Kekayaan yang paling kaya adalah akal, kemiskinan yang paling besar adalah jahil, keburukan yang paling hodoh adalah sesat.
Tidak berguna adanya mata andai tidak dapat melihat, tak guna adanya hati kalau tak tahu menilai.
Nilailah hati itu dengan teliti sebelum pergi mengundur diri kerana segalanya bermula dengan niat yang bertempat di hati.

sumber: iluvislam.com

Jadilah SITI IMPIAN...


1) Siti Khadijah
- Beliau merupakan isteri Rasulullah s.a.w yg melahirkan anak2 Rasulullah, setia dan menyokong Rasulullah walaupun ditentang hebat oleh org2 kafir dan musyrik, menghantarkan makanan kpd Baginda ketika Baginda beribadat di Gua Hira'.

2) Siti Fatimah
- Anak Rasulullah yg tinggi budi pekertinya. Sangat kasih dan setia kpd suaminya Ali karamallahu wajhah walaupun Ali miskin. Tidur berkongsikan 1 bantal dan kdg2 berbantalkan lengan Ali. Rasulullah pernah b'kata aku takkan maafkan kamu wahai Fatimah sehinggalah Ali maafkan kamu.

3) Siti A'ishah
- Beliau isteri Rasulullah yg paling romantik. Sanggup berkongsi bekas makanan dan minuman dgn Rasulullah. Di mana Nabi s.a.w minum di situ beliau akan minum menggunakan bekas yg sama.

4) Siti Hajar
- Isteri Nabi Ibrahim yg patuh kpd suami dan suruhan Allah. Sanggup ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim atas suruhan Allah demi kebaikan. Berjuang mencari air utk anaknya Nabi Ismail (Pengorbanan seorg ibu mithali).
5) Siti Mariam
- Wanita suci yg mmg pandai menjaga kehormatan diri dan mempunyai maruah yg tinggi sehingga rahimnya dipilih oh Allah s.w.t utk mengandungkan Nabi Isa.

6) Siti Asiah
- Isteri Firaun yg tinggi imannya dan tidak gentar dgn ujian yg dihadapinya drpd Firaun Laknatullah.

7) Siti Aminah
- Wanita mulia yg menjadi ibu kandung Rasullullah. Mendidik baginda menjadi insan mulia.

8) Siti Muti'ah
- Isteri yg patut dicontohi dan dijanjikan Allah syurga untuknya kerana setianya kpd suami, menjaga makan minum, menyediakan tongkat utk dipukul oleh suaminya sekiranya layanannya tidak memuaskan hati, berhias dgn cantik utk tatapan suaminya sahaja.

9 ) Siti Zubaidah
- Wanita kaya dermawan yg menjadi isteri Khalifah Harun Al-Rashid. Sanggup membelanjakan semua hartanya utk membina terusan utk kegunaan org ramai hanya niat kerana Allah s.w.t.

* 9 Siti ini adalah petikan drpd kata2 Ustazah Siti Norbahiah Mahmud dlm rancangan Halaqah TV9 bertajuk 'SITI IMPIAN'. Adakah kita tergolong antara Siti2 ini? Tapi bukan SITI NURHALIZA ye!!!.Tepuk dada tanya iman. Sama2 kita tingkatkan ilmu kita utk menjadi insan yg lebih baik di Bumi Allah ini, insyaAllah.
 

Lelaki idaman saya...

Lelaki idaman saya adalah...
Seorang lelaki yang beriman...
Yang hatinya disaluti rasa takqwa kepada Allah...
Yang jiwanya penuh penghayatan terhadap Islam...
Yang sentiasa haus dengan ilmu...
Yang sentiasa dahaga akan pahala...
Yang solatnya adalah maruah dirinya...
Yang tidak pernah takut untuk berkata benar...
Yang tidak pernah gentar untuk melawan nafsu...
Yang sentiasa bersama kumpulan orang-orang yang berjuang di jalan Allah...

Lelaki idaman saya adalah...
Lelaki yang menjaga tuturkatanya...
Yang tidak bermegah dengan ilmu yang dimilikinya...
Yang tidak bermegah dengan harta dunia yang dicarinya...
Yang sentiasa berbuat kebajikan kerana sifatnya yang penyayang...
Yang mempunyai ramai kawan dan tidak mempunyai musuh yang bersifat jembalang...

Lelaki idaman saya adalah...
Lelaki yang menghormati ibunya...
Yang sentiasa berbakti kepada kedua orang tua dan keluarga...
Yang akan mendidik isteri dan anak-anak mendalami Islam...
Yang mengamalkan hidup penuh kesederhanaan...
Kerana dunia baginya adalah rumah sementara menuju akhirat...

Lelaki idaman saya...
Sentiasa bersedia untuk menjadi imam...
Yang hidup dibawah naungan Al-Quran dan mencontohi sifat Rasulullah...
Yang boleh diajak berbincang dan berbicara...
Yang menjaga matanya dari berbelanja...
Yang sujud penuh kesyukuran dengan rahmat Allah keatasnya...

Lelaki idaman saya...
Tidak pernah membazirkan masa...
Matanya kepenatan kerana penat membaca...
Suaranya lesu kerana penat mengaji dan berzikir...
Tidurnya lena dengan cahaya keimanan...
Bangunnya subuh penuh kecergasan...
Kerana sehari lagi usianya bertambah penuh kematangan...

Lelaki idaman saya...
Sentiasa mengingati mati...
Yang baginya hidup di dunia adalah ladang akhirat...
Yang mana buah kehidupan itu perlu dibaja dan dijaga...
Agar berputik tunas yang bakal menjadi baka yang baik...
Meneruskan perjuangan Islam sebelum hari kemudian...

Lelaki idaman saya adalah...
Lelaki yang tidak terpesona dengan buaian dunia...
Kerana dia mengimpikan syurga...
Di situlah rumah idamannya...
Dan dia ingin membawa saya bersama...
Dialah lelaki idaman saya...
www.iluvislam.com

InsyaAllah...

Adilkah Tuhan?


Kini aku mengerti kehidupan itu satu pengembaraan yang ada permulaan juga pengakhiran. Tidak kira berapa banyak cabaran mendatang kehidupan perlu diteruskan sampai akhirnya.

Ada sebuah cerita yang saya ingin kongsikan yang mana kisah manis seorang pemuda sebelum berubah.  Semua bermula apabila dia akan menduduki peperiksaan , dia dah cuba buat yang terbaik namun masih gagal. Dia mula putus asa dengan kehidupan. Dia lihat amai penganut agama lain yang berjaya walaupun tak solat, meminta selain Allah, buat benda khurafat. Dia mula mempersoalkan urusan Allah. Apa bezanya Islam atau tidak. Tak masuk Islam pun boleh berjaya. Mereka juga menderma, menolong orang lain, dan sebagainya. Tak kurang juga Islam, ada pencuri, penjahat, perogol dan sbgainya. Kenapa perlu agama lain jika yang benar itu Islam. Adilkah Tuhan? 

Sebahagian lahir memang Islam jadi yang lahirnya bukan Islam terpaksa mencari Islam. Itupun kalau jumpa..Arghh….

Sedang pemuda itu berfikir, tiba-tiba pandangannya gelap.

Assalamualaikum anak muda…Kenapa kamu terlalu banyak bertanya? Tidakkah kamu yakin pada Allah? Allah tak pernah silap dalam pentadbiranNYA..Semua yang berlaku atas kehendakNYA, ketentuanNYA. Kuasanya takkan berkurang sekalipun kau tidak menyembahNYA. Biar aku eritahu kamu erti KEHIDUPAN. Allah tak pernah berjanji bahawa kehidupan ini sentiasa mudah kerana asas KEHIDUPAN itu adalah ujian serta cabaran. Allah hanya berjanji DIA akan bersama-sama denganmu di sepanjang perjalanan KEHIDUPAN ini. Kerana apa Allah menciptakan kehidupan? Tiada sebab lain melainkan untuk melihat apa yang kamu akan usahakan dalam KEHIDUPAN kamu. Itulah sebabnya mengapa tak masuk Islam pun boleh berjaya. Kerana mereka telah berusaha dalam KEHIDUPAN mereka. Kenapa orang Islam pun masih ada yang buat perkara jahat? Kerana mereka tidak pernah BERUSAHA mengenal Tuhan mereka..kerana mereka tidak pernah BERUSAHA mendalami agama yang mereka anuti.

Adilkah Tuhan? Menciptakan sebahagian manusia memang sedia Islam dan sebahagian lagi tidak. Fikirlah..Semuanya boleh berubah jika mereka BERUSAHA. Yang lahirnya bukan Islam boleh mendapatkan Islam jika mereka BERUSAHA untuk mendapatkannya. Juga sebaliknya, Yang lahirnya Islam akan hilang keislamannya jika mereka tidak BERUSAHA mempertahankannya…

Ingatlah..Manusia adalah sebaik-baik makhluk yang Allah jadikan. Manusia dikurniakan akal untuk berfikir. Jadi fikirlah apa yang terbaik untuk kita…

Usahakan apa yang terbaik untuk kehidupanmu..Itulah jawapan untuk semua persoalan pemuda itu..
Yang pasti Allah sentiasa menemani kita dalam setiap perjalanan, Allah sentiasa bersama kita dalam setiap helaan nafas kita, bagaimana dekatnya hati kita, lagi dekat Allah dengan kita.. Fikirkanlah..Manusia seringkali hilang KEIMANAN, namun carilah ia sentiasa..

KEHIDUPAN ITU ADALAH SEBUAH PENGEMBARAAN YANG PERLU DITERUSKAN HINGGA KE TITIK NOKTAHNYA..renungan bersama untuk selamanya..