21/10/2010..Alhamdulillah,rindunya aku pada blog ini.Rindu untuk berbicara setelah sekian lamanya aku xbuka blog ini.Alhamdulillah kerana aku masih lagi dapat membukanya.Terima kasih Allah.Setelah sekian lama sibuk dengan kuliah,assignment, dan tesis akhirnya aku dapat bernafas. terlalu letih untuk menghadapi segala ujian dan dugaan ini. sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui. Ya Allah,terlalu besar nikmatMu untuk aku..Alhamdulillah Ya Allah..
Minggu ni adalah minggu ke 2 akhir kuliah dan tutorial..terlalu banyak ilmu yang aku dapat kutip. Mudah-mudahan ianya dapat menjadikan aku seorang muslimah yang berguna untuk generasi akan datang..insyaAllah..selepas menyiapkan tesis ku alhamdulillah aku cukup lega kerana lepas satu beban yg cukup berat di bahuku sebagai seorang mahasiswi. tiada kata-kata yang dapat diungkapkan melainkan syukur kepada Mu..Minggu depan adalah minggu terakhir kuliah dan juga minggu terakhir aku di USIM.Maka akan berakhirlah segala-galanya.Berakhirlah juga tugasku sebagai seorang mahasiswa.Buku baru dan lembaran baru akan dibuka tahun depan. Ya Allah, berilah aku kekuatan untuk menghadapi semua ini,amin. pasti akan  ku merindui teman-temanku,kuliahku,assignmentku,dan apa yg berkaitan dengan USIM.PASTI!Aku pasti akan merindui pensyarahku yg telah banyak membantuku..Namun,apakan daya,perjuanagn ku masih jauh.Masih banyak lagi yg perlu aku hadapi..Teringat satu kisah dari seorang pensyarahku yg mengajar madah Halaqah isnin lalu..katanya dia ada terbaca syair di intenet dan syair itu amatlah berguna..lalu dikongsi bersama kami semua.Ya Allah, puitisnya syair itu yang bertajuk "'allamatni al-hayah" bermaksud tanda2 hidup..dalam hidup ni terlalu banyak yang kita hadapi,lalui.Pahit manis pasti ada.Tiada seorang pun yg melalui kehidupan bahagia shj bgitu juga tiada seorang pun yg melalui pahit sahaja.Hidup ni pasti ada pahit&manis.Pasti ada tanggungjawab,permainan,kepenatan,dan macam2 lagi..Bermacam2 warna kehidupan kita ada samada pengalaman,masalah dan sbagainya.Kita jugak pasti pernah gagal,pernah berjaya.Allah telah mewarnai bermacam2 warna kehidupan kita..oleh itu,kita mestilah meredhainya..kata ustazah lagi, dalam syair tersebut telah menerangkan mengenai keredhaan..kata penyair arab itu:"aku telah meredhai warna kehidupanku..keredhaan telah meringankan kesedihanku..sseorang yg telah redha dengan hidupnya tidak akan mencemburui orang lain..oleh itu,kita mesti meredhai dan bersyukur..kalau kita tak redha kita takkan belajar apa-apa..dalam hidup ada berbagai jenis manusia,dengan sebab redha kita pasti akan biasa dengan kehidupan kita dengan tanpa kesedihan dan kebimbangan.seperti juga,kalau kita xpenat kita xkan belajar apa2..kita xkan rasa manisnya hidup itu"..yaAllah tanpa sedar air mataku mengalir..betapa manisnya hidup ini kalau kita bersyukur.betapa aku menghayati kata-kata penyair arab itu..terima kasih ustazah kerana telah memberikan ilmu yg sangat berguna..aku teringat kadang-kadang aku merungut,marah dan sebagainya..terlalu kufur nikmat ya Allah..ampunkanlah hambaMU ini..Kadang2 aku terfikir xterdaya untuk semua ini tapi DIA Maha Tahu apa yg tbaik untuk hambaNYA..Aku cuba untuk menjadi hambaMu yg terbaik ya Allah.namun terkadang aku lalai,,jauhilah aku dari segala benda yang melalaikan..Aku xterdaya untuk menghadapinya namun aku akan cuba yg terbaik,,bantulah hambaMU ini YA Allah..amin3..
Dan akhir kalamku..kepada sahabat-sahabatku semua..moga yang terindah itu akan menjadi kenangan yang paling indah dalam hidup kita..mudah2an yg pahit itu akan menjadi pengajaran kepada kita semua..manfaatkan ilmu yg kita ada..saya pasti akan rindu anda semua kerana anda adalah yg terbaik untuk saya..terima kasih untuk kawan yg selalu ada untukku,yg selalu menolongku. tak dapat ku balasnya,hanya Allah yg boleh membalasnya..yg paling penting kenangan kita tetap di hati..bila kita bertemu kerana Allah,bertemunya xjemu,berpisahnya xgelisah,ukhuwah itu indah bila kita bertemu dan berpisah keranaNYA..Tahun depan kita semua akan membawa haluan masing-masing..mudah2an kita sentiasa dalam keredhaanNYA. semoga berjaya dalam perjuangan ini..amin:)


0 comments:

Post a Comment